Is jouw website mobiel vriendelijk?

Het is inmiddels een algemeen bekend feit dat Google fan is van mobielvriendelijke websites. Uiteraard wordt er ook nog naar de content van websites gekeken, voor de ranking van Google. Maar websites die mobielvriendelijk zijn met goede content, scoren hoger dan websites met goede content die dit niet zijn.

Hoe zorg je er nu voor dat je de gewenste posities binnen Google behaald en nog belangrijker, hoe behoud je deze posities? Een van de belangrijkste factoren is daarom een Responsive website. Bijna 80% van de internetgebruikers zijn online met hun mobiele telefoon. Een gemiste kans als je hier je bezoeker niet optimaal kunt bedienen en je ook nog eens gestraft wordt door Google, waardoor jouw potentiele klanten je niet kunnen vinden!

Technische oplossingen

Allereerst moet je er dus voor zorgen dat de technische aspecten van je website in orde zijn voor mobiel gebruik. Je kunt je website door de mobielvriendelijkheidtest halen van Google. Als je bekend bent met Google Webmastertools kun je hier ook bekijken wat Google aangeeft betreft de mobielvriendelijkheid van je website. Dit vind je onder ‘zoekverkeer’ en dan ‘Mobiele bruikbaarheid’.

Als je de mobielvriendelijkheid van je website aan wilt pakken, biedt Google je een handleiding met handige tips. Uiteraard kun je ook altijd even bij ons aankloppen om je website te laten checken.

 

 

Mobiele content

 

En dan… je website is geschikt voor mobiele gebruikers. Maar is je content dat ook? Wanneer een bezoeker jouw website bezoekt met de mobiele telefoon, kun je er van uit gaan dat hij minder leest dan wanneer een bezoeker rustig achter de laptop of desktop zit. Allereerst omdat het scherm kleiner is, zie je minder tekst. Je moet dus meer onthouden en je bent sneller het overzicht kwijt, wat je op een groot scherm wel hebt. De andere kant van het verhaal is, dat we vaak onze aandacht moeten verdelen wanneer we met de mobiele telefoon een website bezoeken. We lopen op straat, kijken een film of zijn eigenlijk met iemand in gesprek. Het is dus van belang dat je de tekst overzichtelijk indeelt. Gebruik kopjes, alinea’s, afbeeldingen en infographics. Zorg ervoor dat het duidelijk is wat je in een alinea beschrijft en waar je antwoord op geeft. De mobiele gebruiker kan dan scannen en bepalen welke onderdelen van de tekst hij leest.

 

We schrijven vaak zelf content achter de laptop of desktop, dan hebben we een mooi groot scherm voor ons. Na het schrijven van de tekst bekijken we met een trotse glimlach de content die we gemaakt hebben en plaatsen we deze op onze mobile friendly website. Maar bekijk je vers gebrouwen content eens op je mobiele telefoon, blijft die trotse glimlach nog op je gezicht? Of ben je het spoor na 30 seconde bijster?

Kortom

 

Om er voor te zorgen dat je mobiele bezoeker en Google blij met je zijn, moet je het volgende doen:

  • Zorg dat je website mobielvriendelijk wordt gebouwd.

  • Heb je al een website? Haal je website door de mobielvriendelijkheidstest van Google, check de status in Google webmastertools of bel ons!

  • Gebruik tips van Google of ons om je website mobiel vriendelijk te maken.

  • Schrijf overzichtelijk en gebruik afbeeldingen en alinea’s.

  • Houd het simpel! Je moet de aandacht van je mobiele bezoeker delen.

  • Check je content op je mobiele telefoon en ervaar het zelf.

 

Ben je er nog?

 

Als je een mobiele bezoeker bent, is de kans groot dat je al bent afgehaakt. Als je er nog bent, hoop ik dat de boodschap duidelijk is. Houd je mobiele bezoeker in het oog bij het maken en optimaliseren van je website en bij het schrijven en structureren van content. De mobiele telefoon is tegenwoordig het belangrijkste apparaat voor internetgebruik. Zorg dat je deze boot niet mist! Wij bouwen mobielvriendelijke websites en webshops en we hebben ons gespecialiseerd in het oppakken van de online marketing activiteiten van onze klanten. Meer weten over dit onderwerp en wat wij voor jou kunnen betekenen? Houd deze blog in de gaten of neem contact met ons op.

Wil je meer weten? Neem dan snel contact op!

Kimberly

Projectbegeleider websites

Meer berichten van Kimberly

Bekijk ook deze blogs

Ben jij klaar voor online succes?

Vul het formulier in of
neem contact op via:

0182 - 34 28 08
info@buro210.nl





Wij zullen zo snel mogelijk contact opnemen.

Stay up-to-date

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief