Social Media, hoe dan ?

We kunnen er niet meer om heen: Social Media. We weten allemaal dat je met Social Media een ontzettend groot bereik kunt krijgen. En ja daar hebben we hem, je kunt bereik krijgen, het is dus niet vanzelfsprekend. Social Media is een zeer tijdrovend kanaal. Wil je hier op richten? Als je het op de juiste manier inzet en er echt de tijd voor neemt, kan dit zeker een waardevol kanaal voor je worden.

Laten we een voorbeeld geven.

Mensen, we gaan aan Social Media doen, het is op dit moment super belangrijk voor een bedrijf dus wij moeten hier ook wat mee gaan doen. We starten een aantal Social Media pagina’s op als Facebook, Instagram en Linked In en vragen de stagiaire om deze pagina’s bij te houden. We hebben dan binnen een mum van tijd ontzettend veel bereik erbij!

Horen jullie de zoom van Game Over? Wij wel! Dit is dus een goed voorbeeld van hoe het NIET moet, maar hoe het wel vaak gebeurd in de praktijk.

Laten we de stappen eens 1 voor 1 doornemen.

Mensen we gaan aan Social Media doen, iedereen doet het, dus wij ook!
DON’T
Nog niks aan de hand zou je denken? Dus wel! Social Media kun je niet zomaar eventjes opzetten, als er geen strategie achter zit dan is deze actie sowieso kansloos.
Grof? Nee hoor, gewoon de waarheid.

DO
Het is belangrijk om van te voren goed in kaart te brengen wat je precies wil bereiken met Social Media. Wil je een groter bereik of wil je graag een kijkje in de keuken geven aan je klanten.
Zo breng je dus in beeld wie je wilt  bereiken en kun je gaan bepalen welke Social Media kanalen het beste bij de samengestelde doelgroep past. Bedenk hierbij op welk gebied je wil gaan focussen. Wil je meer op zakelijk gebied focussen kies dan bijvoorbeeld voor Linked In. Kies je voor een persoonlijkere aanpak, denk dan aan Twitter of Facebook. Soms zijn niet alle Social Media kanalen van toepassing, focus je alleen op de gene die echt resultaat voor je bedrijf creëren.

Opzetten van de pagina’s. Dit is een mooi klusje voor de stagiaire.
DON’T
Het opzetten van Social Media pagina’s is niet zomaar een klusje dat je bij iedereen kan neerzetten.  Een Social Media pagina opzetten, daar begint het allemaal mee en hier valt of staat  je hele marketing plan mee. Alleen even snel wat bedrijfspagina’s opzetten, daar ga je het niet mee redden.

DO
Besteed hier aandacht aan, trek de huisstijl van je bedrijf door in deze pagina’s en zorg voor herkenning. Deze klus vereist een professionele aanpak. Je zou dit ook kunnen uitbesteden aan een ontwerp bureau of bijvoorbeeld aan BURO210, wij ontwerpen namelijk ook Social Media pagina’s en helpen je hier graag bij.

Geen tijd voor het bijhouden. Oh, dit kan de stagiaire wel doen joh.
DON’T
Plaats elke week maar een paar leuke foto’s van nieuwe projecten en verzin er een leuke tekst bij.
Wanneer projecten afgerond zijn kun je hier ook wat leuks over schrijven, zorg dat er in ieder geval genoeg gepost wordt. Denk je dat het op deze manier goed gaat komen? Wij niet.

DO
Het is belangrijk om goed na te denken over het geen wat je op Social Media wil gaan delen.
Denk hierbij ook weer aan de doelgroep die je wil benaderen. Wat interesseert jouw doelgroep en op welke manier ga jij deze informatie in berichten verwerken. Niets ten nadele van de stagiaires, wij doelen meer op ervaring binnen het bedrijf. Wanneer je de organisatie van binnen en buiten kent dan weet je ook precies hoe jullie de doelgroep willen bereiken. Zo kun je deze manier ook weer gaan vertalen naar het posten van Social Media berichten. Kijk bijvoorbeeld naar dit bericht, wij zijn een internet bureau en begeven ons in een jonge en energieke branche, dit merk je ook aan onze schrijfstijl.

We hebben binnen een mum van tijd ontzettend veel bereik erbij!
DON’T
Als we zoveel mogelijk berichten plaatsen op zoveel mogelijk verschillende kanalen dan bereiken we ontzettend veel mensen. Hier zit een kern van waarheid in. Je bereikt veel mensen tegelijk, maar je zult al snel merken dat je eigenlijk veel energie verspilt voor niets. Als 80% van je bereik je berichten wel ziet maar niet leest, dan doe je toch echt iets niet goed.

DO
Alleen de juiste mensen bereiken heeft zin. Je zult dus onderscheid moeten maken.
Je wilt zoveel mogelijk mensen bereiken die er echt toe doen voor jouw bedrijf. Mensen die geïnteresseerd zijn in de diensten van jouw bedrijf. Focus dus niet op massa maar op efficiëntie van je berichten.
Investeren in Social Media als marketing middel vergt tijd, veel tijd. Zorg dus dat deze tijd er is binnen je bedrijf en dat deze tijd ook serieus wordt besteed. Bereik win je niet vanzelf, je zult merken dat je continu moet analyseren waar jouw doelgroep zich begeeft en wat hun interesse is. Zorg ervoor dat je altijd up to date bent en dat je met jouw Social Media berichten de doelgroep echt iets extra’s kunt geven.
Misschien hebben de mensen wel behoefte aan een kijkje in de keuken in jouw bedrijf, zet je personeel eens in het zonnetje of bepaalde klanten. Denk out of the box, wees origineel en vernieuwend.

Zo zie je, ‘even’ beginnen met Social Media heeft geen zin. Met bovenstaande do’s en dont’s hopen we je een duwtje in de goede richting te hebben gegeven. Mocht je nog meer willen weten over Social Media dan staan onze medewerkers voor je klaar!

Wil je meer weten? Neem dan snel contact op!

Kimberly

Projectbegeleider websites

Meer berichten van Kimberly

Bekijk ook deze blogs

Ben jij klaar voor online succes?

Vul het formulier in of
neem contact op via:

0182 - 34 28 08
info@buro210.nl





Wij zullen zo snel mogelijk contact opnemen.

Stay up-to-date

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief