Scherp schieten met Facebook

Alle bedrijven willen Facebook graag gebruiken om in contact te komen met (potentiele) klanten. Maar het gebruik van Facebook als marketingtool is een vak apart. Veel bedrijven schieten met hagel, waardoor de resultaten achterblijven en men vaak kiest om te stoppen met deze vorm van marketing. Facebook heeft echter zoveel bruikbare informatie over haar gebruikers. Wanneer de instellingen juist worden ingericht, kom je in contact met jouw fans en klanten.

Targeting op Facebook

 

Facebook heeft een aantal extra functies waarmee je jouw campagnes scherper kunt inzetten. Gebruik hiervoor ‘Aangepaste doelgroepen’. Je kunt hier onder andere jouw klantlijsten toevoegen, zo kun je jouw klanten opnieuw benaderen via Facebook. Wanneer je geen klantlijsten hebt met e-mailadressen of telefoonnummers maar je wilt wel targeten op personen die betrokken zijn bij jouw bedrijf of merk, gebruik je de optie ‘betrokkenheid op Facebook’.

Zo kun je mensen bereiken die een bepaalde actie hebben gedaan met posts die je eerder hebt geplaatst. Op dit moment zijn alleen de video-acties beschikbaar binnen deze optie, bijvoorbeeld om te zien welke personen minstens 50% van een bepaalde video hebben bekeken.

Leer meer over de mensen nabij jouw bedrijf

 

Met de nieuwe tool ‘Local insight tab’ kom je meer te weten over de mensen in de buurt van jouw locatie. Zo krijg je inzicht in de piek-uren, de demografische factoren van de mensen in buurt en zie je of jouw advertenties de mensen bereikt die in de buurt zijn van jouw locatie. Zo kun je precies zien hoeveel mensen die hun locatie delen met Facebook elke dag voorbij jouw winkel/kantoor/bedrijfspand komen.

Deze inzichten bieden mogelijkheden. Denk aan een lokale awareness campagne waarbij je in een weekend of een week een speciale aanbieding enkel via Facebook communiceert, die alleen in de winkel geldt. Local Insights tab geeft je de inzichten om te kunnen zien welke mensen naar aanleiding van je specifieke campagne je winkel hebben bezocht. Je moet dan wel je conversies offline bijhouden. Om dit experiment zo zuiver mogelijk te houden, moet je je richten op een specifieke doelgroep en deze doelgroep uitsluiten van de andere communicatie.

 

Facebook Advertising

 

Ook de opties bij het adverteren via Facebook zijn zeer uitgebreid. Je kunt de vertoningen van jouw Facebook advertentie zo instellen dat je jouw doelgroep bereikt. Voorwaarde is wel dat je duidelijk inzichtelijk hebt wie je wilt bereiken.

Instellingen waar je op kunt selecteren:

  • Leeftijd

  • Locatie

  • Geslacht

  • Interesses op Facebook

  • Look-a-likes van huidige ‘likers’ van jouw pagina

  • Uitsluiten huidige ‘likers’ van jouw pagina

Daarnaast kies je jouw doelstelling bij het maken van een Facebook Advertising campagne. Wil je bijvoorbeeld meer pagina vind-ik-leuks, je merkbekendheid vergroten, meer websitebezoekers of je conversie stimuleren? Facebook vertoont de advertentie dan wanneer zij verwachten dat dit het meeste bijdraagt aan de gestelde doelstelling. Om gemakkelijk te beginnen, bekend te worden met Facebook Advertising en inzichten te krijgen in de resultaten en doelgroep, kun je beginnen met het promoten van een bestaand bericht of filmpje. Op deze wijze hoef je geen aparte banner op te maken.

Bij Buro210 maken we gebruik van Facebook Bedrijfsmanager. Een echte aanrader!

Wil je meer weten? Neem dan snel contact op!

Kim de Hoop

Online marketeer

Meer berichten van Kim de Hoop

Bekijk ook deze blogs

Ben jij klaar voor online succes?

Vul het formulier in of
neem contact op via:

0182 - 34 28 08
info@buro210.nl





Wij zullen zo snel mogelijk contact opnemen.

Stay up-to-date

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief