Online vindbaarheid: ben jij er mee bezig?

In de 21ste eeuw is haast niets zo belangrijk als internet. Het internet wordt steeds meer en meer gebruikt. Uit onderzoek blijkt dat 94% van alle Nederlandse huishoudens een internetaansluiting heeft! Van al die internettende mensen heeft 95% afgelopen jaar een online aankoop gedaan, big business dus! Al die internettende Nederlanders bieden kansen die wij moeten benutten!

Als je een fietsenwinkel zoekt typ je dat tegenwoordig in bij Google voordat je de straat op gaat. De fietsenwinkels die goed vindbaar zijn in Google neem je direct in je op. Van de fietsenwinkels die niet goed vindbaar zijn in Google kom je niets te weten. Je zal dus direct naar de fietsenwinkel gaan die goed vindbaar is in Google.

De grote baas Google
Google is de grote baas op het gebied van online vindbaarheid, Google maakt de regels. Het Amerikaanse bedrijf doet zijn best om zijn ‘klanten’ de best mogelijke zoekresultaten voor te schotelen. Google wil dat mensen terug blijven komen, dat doen ze door bij elke zoekterm informatie te geven die echt relevant is voor die bezoeker. Of een zoekresultaat goed is bepaalt Google met algoritmes. Google redeneert als volgt: als er veel over een onderwerp (website of webshop) wordt gesproken of geschreven zal dit vast en zeker een goede site zijn. Helaas heeft Google hier strenge regels voor opgesteld. Toen Google nog niet zo machtig was, kon je honderden links van je site op het internet te zetten. Hoe vaker, hoe beter. Het leek dan alsof er veel over je gesproken werd, terwijl dit niet het geval was. Je kon dus heel eenvoudig stijgen in de zoekresultaten. Als je daar nu aan gaat beginnen kan Google je zelfs straf geven… De straf is voor iemand die hoger wil komen in de zoekresultaten erg vervelend: Google laat je site juist zakken in de zoekresultaten. De regels van Google veranderen snel, nog niet zo lang geleden was het prima om links te kopiëren en te ruilen. Dat is nu niet meer het geval.

Waardevolle content, daar draait het om!
Waardevolle content maken, daar draait het om! Dit is en wordt steeds belangrijker. Uit een onderzoek van Emerce blijkt dat de video content meest waardevolle content is, daarna geschreven tekst en daarna afbeeldingen. Je ranking in Google wordt dus bepaald door Google met algoritmes, maar waar kijkt Google dan naar? Met die algoritmes kijkt  Google naar je relevantie, je concurrentie, je aanwezigheid op social media en je gebruiksvriendelijkheid.

Hoe kun je nu zelf aan de slag?
Je kunt beginnen met ‘linkearning’ . Linkearning betekent: het verdienen van links. Dit doe je door echt relevante informatie te geven. Informatie die verder gaat dan een zoekwoord en een link. Informatie zoals blogs, video’s, nieuwtjes, extra informatie, tutorials en infographics. Als je dit écht goed voor elkaar hebt gaan mensen (misschien zelfs zonder dat ze het weten) voor jou aan de slag met je online vindbaarheid. Ze beginnen online te praten over je, Google pikt dit op en merkt dat jij een relevante, betrouwbare bron bent. Veel mensen die over je praten, dat betekent een hogere ranking!

Alle mogelijkheden op een rijtje:

  • Maak goede inhoud en schrijf relevante blogs. Zoals eerder gezegd, video marketing, daarna tekst en daarna afbeeldingen. Een paar video’s op je site en Youtube (onderdeel van Google) posten is dus heel erg goed voor jouw online vindbaarheid! Je kan veel verschillende video’s maken. Voor elk bedrijf is wel een video te bedenken. Je kan bijvoorbeeld how-tow video’s maken, sfeerimpressies, productomschrijvingen of video’s over het actuele nieuws in jouw sector.
  • Publiceer data of grafieken, in bijvoorbeeld de vorm van infographics. Infograpics zijn afbeeldingen waarin veel informatie op een leuke, speelse en grappige manier wordt verteld. Infographics kunnen over van alles gaan!
  • Bied goede producten aan, en geef mensen de kans om reviews te laten schrijven. Reviews zorgen ervoor dat Google ziet dat er over je gepraat wordt. Wanneer je goede reviews krijgt ziet Google dus dat je een relevant bedrijf bent! Vraag je klanten dus eens om een review achter te laten op je site of op een review site.
  • Wees de eerste die nieuws deelt van jouw branche of sector. Wie het eerst een nieuwtje de wereld in helpt zorgt dat erover het nieuwtje gepraat zal worden. Er wordt dan ook over jouw bedrijf gepraat!
  • Publiceer grappige inhoud, dit is vaak spraakmakend en dat is precies waar je naar op zoek bent! Een leuke ‘inhaker’ op de actualiteit, een grap of een raadsel. Zodra mensen het leuk vinden zullen ze over je gaan praten!

Je content moet echt top zijn, zou jij zelf de moeite willen doen om het te delen?

Wil je meer weten? Neem dan snel contact op!

Kim de Hoop

Online marketeer

Meer berichten van Kim de Hoop

Bekijk ook deze blogs

Ben jij klaar voor online succes?

Vul het formulier in of
neem contact op via:

0182 - 34 28 08
info@buro210.nl





Wij zullen zo snel mogelijk contact opnemen.

Stay up-to-date

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief