Lokaal gevonden worden? Hier lees je hoe!

Via internet kun je gemakkelijk veel mensen bereiken voor je bedrijf. Het maakt niet uit waar iemand zich bevindt, een internetverbinding is genoeg om met iemand in contact te komen die aan de andere kant van de wereld is. Soms vergeten we echter wel eens dat internet ook goed ingezet kan worden om heel lokaal mensen aan te spreken en nieuwe klanten te werven. Om dat te doen kun je gebruik maken van verschillende kanalen. In dit blog leggen we je er graag meer over uit!

Lokale vindbaarheid, waarom?
Volgens Google is zo’n 30% van alle zoekopdrachten lokaal gericht. Dat heeft er onder andere mee te maken dat iedereen een smartphone in zijn zak heeft. Op een smartphone Google je heel gemakkelijk het dichtstbijzijnde bedrijf waar je naar opzoek bent. Of dat nu een kapper is, een slager of een internetbureau! Lokale vindbaarheid zorgt voor relevante bezoekers. Iemand die aan de andere kant van het land woont is voor sommige bedrijven helemaal geen relevante bezoeker. Voor een webshop of website die door het hele land opereert is het juist niet handig om alleen lokaal gevonden te worden.

Om te beginnen: Google Mijn Bedrijf.
Wanneer je iets intypt in Google verschijnen verschillende resultaten: advertenties, zoekresultaten en daarnaast de lokale zoekresultaten. De lokale zoekresultaten verschijnen in een klein kaartje. Hiermee kunnen bezoekers direct zien waar een bedrijf zich bevindt, of het bedrijf open is, een routebeschrijving en een link naar de website. Deze gegevens moeten daarom up-to-date en correct zijn! Je kan Google Mijn Bedrijf eenvoudig instellen door je eigen bedrijf te Googelen en aan te geven dat jij de eigenaar bent. Google heeft namelijk in veel gevallen al automatisch een Mijn Bedrijf account aangemaakt voor je bedrijf. Omdat je aangeeft dat je de eigenaar van het bedrijf bent krijg je toestemming om de gegevens van Google Mijn Bedrijf aan te passen. Zorg dat de gegevens kloppen en voeg zoveel mogelijk toe. Foto’s, recensies en aanvullende informatie doen het altijd goed!

Een goed ingestelde Google Mijn Bedrijf zorgt ervoor dat je bedrijf vertoont wordt tussen de lokale zoekresultaten. Het fijne aan Google Mijn Bedrijf is dat het helemaal gratis is!

Google Adwords
Nog eventjes verder met Google: Google Adwords. De advertenties die verschijnen wanneer je iets intypt in Google kunnen nauwkeurig ingesteld worden. Met Google Adwords is het mogelijk om lokaal gevonden te worden. Dit kan bijvoorbeeld door de advertenties alleen in een bepaald gebied te vertonen. Een dorpsbakker heeft er bijvoorbeeld niets aan om door het hele land advertenties te vertonen via Google. Voor sommige webshops is het juist ideaal om door het hele land of zelfs daarbuiten gevonden te worden. Google Adwords kan je dus ook inzetten om je lokale vindbaarheid te vergroten!


Facebook marketing
Google is niet de enige manier om je lokale vindbaarheid te vergroten. Facebook kan ook uitkomst bieden! Bij de advertenties op Facebook is het mogelijk om een hele duidelijke doelgroep aan te spreken, en dat ook nog eens specifiek gericht op een, of meerdere locaties. Facebook maakt het mogelijk om een specifieke groep mensen aan te spreken, in een specifieke locatie. Dat is ideaal voor wanneer je lokaal gevonden wilt worden!

Deze tips kunnen je gemakkelijk helpen met het vergroten van je lokale vindbaarheid! Ga er eens mee aan de slag. Als je er niet uitkomt, mag je altijd contact met ons opnemen!

Wil je meer weten? Neem dan snel contact op!

Kim de Hoop

Online marketeer

Meer berichten van Kim de Hoop

Bekijk ook deze blogs

Ben jij klaar voor online succes?

Vul het formulier in of
neem contact op via:

0182 - 34 28 08
info@buro210.nl





Wij zullen zo snel mogelijk contact opnemen.

Stay up-to-date

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief