Gevonden worden op Google, hoe doe je dat?

Google is de belangrijkste zoekmachine met 93% van alle zoekopdrachten via zoekmachines. Maar hoe werkt Google nu eigenlijk? Waar moet je op letten en welke ‘trucjes’ moet je vooral niet meer gebruiken?

Organische zoekresultaten


Elke website wil graag bij de organische zoekresultaten getoond worden wanneer men een zoekterm intypt bij Google die gerelateerd is aan hun product of dienst. Door je te richten op SEO (Search Engine Optimization) zorg je dat je bij Google bij de gratis zoekresultaten getoond wordt.

 

De drie pijlers

Dit zijn de 3 belangrijkste pijlers voor Google om websites op te beoordelen.

  1. Relevantie

  2. Populariteit

  3. Gebruiksvriendelijkheid

 

Content is key

De inhoud van jouw website is van groot belang. Open deur zou je denken? Helaas is dit vaak nog niet het geval. Hier komt de pijler ‘relevantie’ om de hoek kijken. Het is van groot belang na te denken over de vraag die een bezoeker heeft wanneer hij zijn zoekopdracht intypt bij Google. Hoe ga jij antwoord geven op deze vraag?

Contentmarketing kost 62% minder dan reguliere marketing en levert gemiddeld 3 keer zoveel op. De conversieratio van contentmarketing is gemiddeld 6 keer hoger dan de conversieratio van reguliere marketing. Dit alles onder het motto: Stop selling, start helping! Met contentmarketing geef je antwoord op vragen van je bezoeker.

 

 Content toevoegen aan je website

Je kunt op verschillende manieren content toevoegen op jouw website. Denk aan blogs, artikelen, nieuwsberichten en monsterartikelen. Monsterartikelen zijn in depth content, waarbij je diep in gaat op een bepaald onderwerp. Deze artikelen verrijk je met afbeeldingen, grafieken, video’s ect. Dit doe je om relevant te zijn en om de leesbaarheid te vergroten.

Tegenwoordig werken veel websites met een content canon. Dit is een apart onderdeel op je website, waarbij je een begrippenlijst creëert op basis van de content van je website. Je schrijft uitgebreide artikelen om bezoekers te helpen met beantwoording van hun vraag. De reacties die komen op artikelen en blogs zijn ook erg belangrijk voor de ranking op Google.

Wat je vooral niet moet doen is content dupliceren. Gebruik content nooit dubbel! Dit betekent ook dat je pagina’s niet moet herschrijven, waarbij je maar 1 woord, bijvoorbeeld een plaatsnaam of productnaam, aanpast. Google wordt steeds slimmer, herkent dit trucje en zal je hier voor straffen.

 

 Populariteit

Dit element kun je verbeteren door links naar jouw website te genereren. Deze links worden gezien als ‘stemmen’ voor jouw website. Dit moeten relevante links zijn, wat je dus vooral niet moet doen is links kopen. Kwaliteit van de links gaan boven kwantiteit. Google straft je zelfs wanneer er irrelevante links zijn, door je lager in de zoekresultaten op te nemen.

Er zijn veel mogelijkheden om te linkbuilden en je populariteit te vergroten:

  • Interne links binnen jouw eigen website zorgen er voor dat Google bepaalde pagina’s als ‘belangrijk’ indexeert. Dit kun je automatisch laten doen door een spinnenweb in te bouwen. Dit zorgt er voor dat pagina’s binnen jouw website naar elkaar verwijzen.

  • Je kunt samenwerkingspartners vragen naar jouw website of bepaalde pagina’s op jouw website te linken, in ruil voor een link van jouw website naar de website van jouw partners. Uiteraard wel op relevante pagina’s.

  • Social media is tegenwoordig erg belangrijk. Wordt er over jouw website gesproken? Dit onderdeel is erg belangrijk voor de SEO van jouw website.

 

 Je website is als een boek

De structuur van je website is van groot belang. Zorg dat je een duidelijk navigatiemenu hebt en dat men binnen jouw website kan zoeken met een zoekbalk. Daarnaast moet je website betrouwbaar zijn, de website moet te allen tijden bereikbaar zijn en snel laden. Daarnaast moet je website responsive zijn. Dit betekent dat je website te bereiken is via mobiele apparaten.

 Blijf up to date 

Google gaat als een speer. Ze blijven zich ontwikkelen, dit betekent dat jij ook mee moet gaan met de ontwikkelingen. Om een voorbeeld te geven van de ontwikkelingen van Google: 1 op de 5 zoekopdrachten is nog nooit ingetypt. Wij als mensen kunnen steeds lastiger inschatten op welke woorden potentiële klanten ons zoeken.

Er wordt gewerkt aan een systeem op basis van Machine Learning. Machine learning betekent dat computers zichzelf slimmer maken waardoor zij steeds beter worden. Zo zorgen ze er voor dat ze zoekopdrachten en websites steeds beter gaan begrijpen. Iets om in de gaten te houden!

 

Do’s

Don’ts

  • Antwoord geven op de vraag van je bezoeker
  • Je website vullen vanuit je eigen optiek
  • Relevante content, artikelen, blogs, monsterartikelen op je website delen
  • Je website inrichten om enkel te
    verkopen
  • Reacties uitlokken bij je bezoeker op de conten
  • Content dupliceren
  • Relevant linkbuilding
  • Links kopen
  • Intern linkbuilden
  • Duidelijke navigatiebalk toevoegen aan je website
  • Je website responsive maken
  • Blijf up to date!

Wil je meer tips om je SEO een boost te geven, houd dan onze blogs in de gaten of neem contact met ons op.

Wil je meer weten? Neem dan snel contact op!

Kim de Hoop

Online marketeer

Meer berichten van Kim de Hoop

Bekijk ook deze blogs

Ben jij klaar voor online succes?

Vul het formulier in of
neem contact op via:

0182 - 34 28 08
info@buro210.nl





Wij zullen zo snel mogelijk contact opnemen.

Stay up-to-date

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief