Dit worden ze: dé online trends van 2017!

Vorig jaar rond deze tijd gaven we tips om het nieuwe jaar in te gaan met een nieuwe website of webshop. Dit jaar luiden we het nieuwe jaar in door eens te kijken naar de trends van het komende jaar op het gebied van online marketing, websites en webshops. Het gebied van BURO210.

Wanneer je als bedrijf kan inspelen op de trends in de maatschappij kun je veel terrein winnen ten opzichte van je concurrenten. Zo kun je hier op inhaken en er veel profijt van hebben. De ontwikkelingen gaan vlug dus je zult bij moeten blijven!

Wij denken dat deze online trends in 2017 doorzetten:

1.    Artificial intelligence
De apparaten om ons heen worden steeds slimmer. Er zijn tegenwoordig machines die zo slim zijn dat ze van zichzelf kunnen leren. Google gaat bijvoorbeeld komend jaar vol inzetten op Google Rankbrain. Google Rankbrain is een artificial-intelligencesysteem dat in staat is om zichzelf te trainen. Bij elke zoekopdracht leert Rankbrain over de pagina’s die de gebruiker bezoekt. Zo kunnen ook pagina’s getoond worden waar de zoekwoorden niet op staan, terwijl het wel relevante content is voor de zoeker. Dit is een echte ‘SEO trend’. Je kunt er als bedrijf op letten dat je bruikbare informatie aanbiedt. We zeggen het vaker en ook nu blijkt het weer: content is key.


2.    Magento 2

Voor de webshop bouwers zal Magento 2 in 2017 veel invloed hebben. Magento is het platform waar de meeste webshops op draaien. Magento is zo veranderlijk omdat het een open-source platform is. Dat betekent dat er contant nieuwe extensies gemaakt worden door bedrijven. Het platform krijgt dus telkens nieuwe mogelijkheden. Maar nu is er dus een nieuwe versie van dit platform. De grootste veranderingen in Magento 2 tenopzichte van Magento 1 zijn:

  • Meer gericht op mobile first. De templates van Magento 1 waren vaak groot en daardoor zwaar voor mobiele sites.
  • Alleen de essentiële informatie wordt getoond.
  • Standaard integratie in Google Analytics en Google Adwords.
  • Zoekmachine vriendelijke URL’s


3.    Transitie skeuomorphic ->flat design -> material design

Een echte trend voor designers en ontwikkelaars. Een paar jaar geleden moest de lay out van een app of programma er ‘echt’ uitzien. De kast van Apple Books had een hout patroon, de noties van Samsung en Apple zagen er uit als notieblokjes. De icoontjes en details zien er zo ‘echt’ mogelijk uit. Dit noemen we skeuomorfisme. Skeuomorfisme is ondertussen erg oud en is opgevolgd door het flat design. Flat design is het design wat nu op je smartphone staat. De icoontjes op de Iphone zien er zo minimalistisch mogelijk uit. Flat design probeert het de gebruiker zo gemakkelijk mogelijk te maken. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de verschillen tussen de afbeeldingen van de foto-app.

In het skeuomorfitische design lijkt de foto zo echt mogelijk. Met het flat design is het een minimalistische, abstracte afbeelding.

Flat design is door Google alweer afgeschreven. Google is bezig met de overstap naar material design. Material design is een design dat lijkt op flat design maar het maakt meer gebruik van dieptes en schaduwen. Als je er echt bij wilt horen moet je eens gaan nadenken over de overstap naar een material design! Dit material design zal in 2017 echt doorbreken!


4.    Mobile first

Mobile first. Deze trend is al enkele jaren te zien maar de verwachting is dat hij in 2017 steeds verder zal doorzetten. Google heeft voor het begin van 2017 zelfs een mobile first aanpak aangekondigd. Dit zal inhouden dat mobiele sites en zoekresultaten leidend worden ten opzichte van de ‘ouderwetse’ desktop. Als je nog geen mobile en responsive design hebt voor je site of webshop begint dat nu echt wel tijd te worden. Als je er nog langer mee wacht kan het wel eens te laat zijn!


5.    Last but definitely not least: Video will rule the game

In 2016 heb je het misschien zien veranderen als je wel eens op Facebook hebt gekeken. Er kwamen steeds meer en meer video’s. Een jaar geleden postte je alleen foto’s. Tegenwoordig kun je jouw tijdlijn niet meer voorstellen zonder video’s. Dat komt omdat de grote jongens van de social media (Facebook, Instagram, Snapchat) zich volledig storten op video. Ze pushen video’s omdat ze met video’s een groot bereik kunnen creëren, veel kunnen vertellen en bovenal de aandacht van gebruikers goed vast blijven houden. Als je als bedrijf niets doet aan video marketing wordt 2017 het jaar om dit uit te proberen! Dat hoeft niet moeilijk te zijn, tegenwoordig zijn er verschillende applicaties waar je prachtige video’s mee kunt maken die niet onder doen voor video’s van een productiemaatschappij. Zonder video marketing kun je de boot wel eens gaan missen in 2017!

Dus laat die champagne maar knallen en denk komend jaar eens aan onze trends! Wie weet wordt 2017 dan hét jaar voor jouw website, webshop of online marketing! Gelukkig nieuw jaar!

Wil je meer weten? Neem dan snel contact op!

Kim de Hoop

Online marketeer

Meer berichten van Kim de Hoop

Bekijk ook deze blogs

Ben jij klaar voor online succes?

Vul het formulier in of
neem contact op via:

0182 - 34 28 08
info@buro210.nl





Wij zullen zo snel mogelijk contact opnemen.

Stay up-to-date

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief