De Strijd – Online versus Offline

Wanneer je als bedrijf een nieuwe advertentie of campagne is dat altijd weer even zoeken naar het juiste kanaal. Waar gaan we dit keer adverteren? In de krant, een nieuwsblad of tijdschrift, op de radio, met grote billboards langs de weg of misschien wel op televisie? Maar denk je dan ook na over alle online marketingkanalen die we kunnen inzetten? Veel bedrijven vinden het lastig om de keuze te maken. Wat is er nu eigenlijk aan de hand in de marketingwereld?

Het is goed om eerst even te kijken naar de huidige manieren van marketing. Er wordt op het moment veel reclame gemaakt via advertenties in huis-aan-huis en/of dagbladen, tijdschriften, televisie- en radio-uitzendingen, promotieteams en buitenreclame. Dit alles valt onder de noemer offline marketing omdat er geen gebruik gemaakt wordt van digitale media zoals internet.

Echter, online marketing wordt steeds belangrijker. Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van internet en daar is dus steeds meer te winnen voor bedrijven. Google verwerkt tegenwoordig zo’n 40.000 zoekopdrachten per seconde, dat zijn er meer dan 100 miljard per maand! Het is dan ook geen verrassing als wij vertellen dat het erg lucratief kan zijn om actief te worden op het internet. Onder online marketing verstaan we het gebruik van internet om een product of dienst aan te bieden, om de naamsbekendheid van een product of organisatie te vergroten, de zicht- en vindbaarheid te vergroten, of fans te genereren en te behouden.

 

Wat heb ík daaraan?

De voordelen van online marketing ten opzichte van offline marketing zijn enorm. Om het overzichtelijk te houden hebben we ze voor je onder elkaar gezet:

  • Goedkoper. Online marketing is veel goedkoper dan offline marketing. Het is namelijk mogelijk om met een klein budget een online campagne op te zetten. Met alleen een emailadres en een social media account kun je al aan de slag. Een Google Adwords campagne kun je starten met relatief weinig geld. Het fijne aan Google Adwords is dat je alleen hoeft te betalen als er daadwerkelijk op je advertentie geklikt wordt. Dit Pay Per Click systeem (PPC) zorgt ervoor dat je niet hoeft te betalen als de advertentie niet aangeklikt wordt!
  • Beter te monitoren. Bij een offline marketingcampagne is het lastig om nou precies te achterhalen wie jouw advertentie gezien heeft. Het is nóg lastiger om vast te stellen wie daadwerkelijk tot conversie overgaat naar aanleiding van de advertentie. Bij online marketing ligt dit heel anders. Via Google Analytics is op de persoon nauwkeurig bij te houden hoe vaak een advertentie getoond wordt, hoe vaak erop geklikt wordt en hoe vaak iemand tot conversie overgaat door de advertentie.
  • Tweerichtingsverkeer. Bij offline marketing is nauwelijks interactie mogelijk. De zender stuurt zijn boodschap, de ontvanger ontvangt de boodschap maar kan vervolgens niets terug sturen. Bij online marketing is dit anders, een ontvanger kan direct verzender worden door zijn mening te laten horen op bijvoorbeeld social media. Er ontstaat tweerichtingsverkeer, haast zoals bij een echt gesprek.
  • Meer controle. Een offline campagne is onmogelijk te veranderen nadat hij verstuurd is. Als hij niet aanslaat, of zelfs slecht ontvangen wordt is er niets meer aan te doen, de folders terug vragen om iets te veranderen zit er helaas niet in. Een online campagne kan met enkele aanpassingen veranderd worden. Zo verander je jouw campagne direct als je merkt dat het niet goed gaat. Dan haal je toch nog resultaat uit je campagne en is niets verloren!
  • Houd je klanten vast. Stel, een offline marketing campagne is klaar, de campagne is geslaagd want veel mensen kochten het product. Een poosje daarna wil je de mensen die iets bij je kochten nog eens benaderen. Maar hoe? Je hebt geen gegevens van deze klanten, je weet helemaal niets van ze. Zo anders is dat met online marketing. De klanten hebben een conversie gedaan en daar moesten ze hun e-mailadres voor invullen. Een paar weken later kan je dus heel eenvoudig een doelgerichte actie opzetten.

Wellicht denk je nu: ‘ daar bij BURO210 doen ze niets anders dan internetten, die hebben vast een gekleurde bril op’. En daar moeten we je gelijk geven. We spenderen veel tijd op het web. Toch zijn er veel onderzoeken die aangeven dat online marketing steeds groter wordt en zal worden. Mocht een overstap van offline marketing naar online marketing ineens wel heel radicaal lijken is er natuurlijk altijd een oplossing. Met een multimediale of cross mediale inzet van de marketing is voorlopig een goede middenweg te vinden voor zo’n grote verandering.

Bij BURO210 weten we goed welke verschuiving aan het plaatsvinden is met betrekking tot offline en online marketing. Online marketing is ons vak. Wij willen u dus erg graag helpen. Meer weten? Onze experts helpen je graag op weg!

Wil je meer weten? Neem dan snel contact op!

Kim de Hoop

Online marketeer

Meer berichten van Kim de Hoop

Bekijk ook deze blogs

Ben jij klaar voor online succes?

Vul het formulier in of
neem contact op via:

0182 - 34 28 08
info@buro210.nl





Wij zullen zo snel mogelijk contact opnemen.

Stay up-to-date

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief