De nieuwe Adwords update: de ondergang van Google?

Het is je misschien nog niet opgevallen, maar Google heeft haar betaalde advertenties op de schop gegooid. Als je Google gebruikt, zie je bij de zoekresultaten een verschil in de presentatie van de betaalde advertenties. Vanaf heden worden advertenties alleen nog maar boven en onder de organische zoekresultaten getoond.

 

Gaat Google dan minder advertenties tonen?

 

Nou… niet echt; bij commerciële zoekopdrachten wordt er een 4e advertentie toegevoegd boven de organische zoekresultaten. Dit betekent het einde van de zoekresultaten zoals wij die nu kennen.

 

Een stukje geschiedenis..

 

Ken jij de zoekmachine Altavista nog? Eind jaren 90/begin 2000 was dit de populairste zoekmachine. Wat ging er nu eigenlijk fout? Waarom is Google nu de grootste? Een klein stukje geschiedenis:

Begin jaren 2000
Altavista is de meest gebruikte zoekmachine en plaatst op een gegeven moment advertenties boven de organische zoekresultaten welke sterk bekritiseerd werd.

2002/2003

Sterke opkomst Google, Google leert van de kritiek op Altavista en plaatst alleen advertenties aan de rechterkant naast de organische resultaten.

Eind jaren 00

Altavista is bijna niks meer van wat het was. Andere zoekmachine proberen het over te nemen (Bing en Yahoo) maar kunnen niet tippen aan de populariteit van Google. Google introduceert langzaam wat advertenties boven de organische resultaten om zo meer inkomsten te genereren.

2013

Altavista is dood. De ommekeer in populariteit was niet meer te redden.

2016

Google gooit de advertentie-structuur om: de advertenties aan de rechterkant verdwijnen en advertenties worden alleen nog maar onder boven de organische zoekresultaten getoond. Waar kennen we dit van?

Is dit de ondergang van Google?

Zo’n vaart zal het niet lopen. Google heeft stapsgewijs haar advertentie-beleid aangepast. Van advertenties aan de rechterzijde naar alleen nog maar advertenties boven de organische zoekresultaten. Hierdoor zijn wij als gebruiker gewend geraakt aan advertenties en zien soms het verschil al niet eens meer. De tijd zal uitwijzen of de consument opzoek gaat naar alternatieven.

 

Wat betekent dit nu eigenlijk voor mij als adverteerder?

Laten we eerlijk zijn: Dit is slecht nieuws voor alle adverteerders. De noodzaak om bij de eerste 4 betaalde Adwords resultaten te komen is groter dan ooit. Kwam je eerst nog weg met een mooie positie (4 t/m 7) als resultaat aan de rechterkant van de zoekresultaten? Nu niet meer… Adverteerders die lager dan positie 4 staan met hun betaalde advertenties zullen veel minder views, laat staan clicks ontvangen. Het meerderdeel van de consumenten scrolt nooit helemaal naar beneden, laat staan het deel dat pagina 2 bekijkt.

Concreet betekent dit dat je CPC (cost per click) omhoog moet om betere resultaten te halen. Dit omdat de concurrentie groter is om bij de eerste 4 resultaten te komen.

Is er dan helemaal geen goed nieuws?

Gelukkig wel… Google gebruikt al een tijdje de Ad-rank. Dit houdt eigenlijk is dat Google niet alleen meer afgaat op de hoogste bieder in de “Adwords veilig”. De advertentie met de hoogte ad-rank score komt nu op positie 1. De Google ad-rank wordt als volgt berekent:

Ad Rank Score = Maximale CPC Bieding x Kwaliteitsscore

De maximale CPC bieding is duidelijk maar wat houdt de kwaliteitsscore dan in? Goede vraag als zeggen we het zelf! Google is hier ook niet helemaal duidelijk over… Wat we zelf hebben uitgevonden in onze cases is het volgende:

 

1. CTR (Click Through Rate)

Google wil graag dat de gebruikers tevreden zijn. Daarom is de CTR een belangrijk onderdeel in de score. Zijn de advertenties relevant t.o.v. de zoekwoorden? De gebruikers bepalen!

 

2. Landingspagina relevantie

Is je landingspagina wel op orde? Is deze pagina wel relevant voor de gebruikers die hier op klikken? Zorg ervoor dat de pagina goed in elkaar zit. Dus zorg ervoor dat de SEO goed voor elkaar is. Daarnaast is het belangrijk dat je duidelijke call-to-actions op je pagina hebt staan. Zo blijft je bounce-rate ook laag. Een win-win situatie dus!

 

3. Zoekwoord relevantie

Passen je zoekwoorden wel bij je advertentiegroep? Heb je een advertentie over schoenen verkopen en zijn je zoekwoorden gebaseerd op spijkerbroeken? Geen goed idee dus omdat hierdoor je ad-rank omlaag gaat en je dus uiteindelijk meer betaald.

 

4. Geschiedenis van je account

Heb je in het verleden al veel goede advertenties geplaatst? Dat komt ten goede van je ad-rank. Google houdt hier rekening mee.

 

Al met al een hele waslijst aan “eisen”. Het positieve is wel dat als de SEO van je site/webshop in order is er al een hoop gecoverd is. Zoals google zelf zegt: Happy Users = Happy Advertisers = Happy Google! Hal Varian van Google legt het graag zelf ook nog even uit in onderstaand Youtube filmpje:

 Bekijk het filmpje

 

Wil je meer weten? Neem dan snel contact op!

Kim de Hoop

Online marketeer

Meer berichten van Kim de Hoop

Bekijk ook deze blogs

Ben jij klaar voor online succes?

Vul het formulier in of
neem contact op via:

0182 - 34 28 08
info@buro210.nl





Wij zullen zo snel mogelijk contact opnemen.

Stay up-to-date

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief