7 redenen voor een favicon

Een favicon is de kleine afbeelding het tabblad van de browser. Kijk maar eens naar het tabje van onze website. Daar zie je de ‘210’ uit ons logo staan. Het is een afbeelding van 16 x 16 pixels. Je kunt denken wat voor invloed kan zo’n klein dingetje nou hebben? Een favicon doet meer dan je denkt. Het icoontje kan een goede toevoeging zijn voor jullie website.

De 7 redenen op een rijtje.
1. We zijn visueel gericht

Een beeld herkennen we makkelijker dan woorden. Kijk maar eens naar kinderen. Die weten al heel goed wat de ‘grote gele M’ betekend, maar kunnen het woord Macdonalds nog niet lezen.

 


2. Een beeld zorgt voor herkenning

Veel websites worden onder favorieten opgeslagen. Op de meeste computers staan er meerdere tabjes open. Met een goede favicon val je op tussen de verschillende websites. Het favicon laat zien om elke website het gaat.

 


3. Een favicon draagt bij aan jullie branding

Je wilt het liefst dat mensen overal jullie bedrijf tegen komen. Benut dan elk moment en elke ruimte om te promoten! Een favicon is een mooi plekje om aan branding te doen en jullie creativiteit te laten zien.

 

4. Scoor op de indexatie
Elke robot en server zoekt naar een favicon. Er zijn erg veel punten waar je website goed of slecht op kan scoren. We willen natuurlijk het liefst zo veel mogelijk plusjes scoren en het gebruik van een favicon zorgt voor een extra plus.

 


5. Verhoog je geloofwaardigheid

Door het gebruik van een favicon laat je zien dat je oog hebt voor detail. Je wilt dat alles tot in de puntjes verzorgd wordt en afgerond is. Dit is een goede binnenkomer voor (potentiële) klanten.

 


6. Bescherm de veiligheid

Wanneer er geen favicon ingevuld wordt, staat er vaak het icoontje van het systeem van de website. Kenners zullen die herkennen. Het kan voorkomen dat daardoor de website gemakkelijker te hacken is.

 

7. Het kost maar weinig tijd om een favicon te maken
Het maken van een favicon is niet moeilijk. Ook kan deze gemakkelijk op de website geïntegreerd worden. Zonde als je niet de kleine moeite neemt om al deze voordelen te hebben.

 

Do’s:

Maak er gebruik van
Het is een kleine moeite, maar geeft vele voordelen!

Houd het simpel
Een favicon is klein. Het doel is zorgen voor herkenning. Maak het niet te ingewikkeld, maar zorg voor een snelle herkenning.

Maak het passend
Hou de favicon in de stijl van het bedrijf. Het zal toch een beetje vreemd zijn als wij ineens een blauw met rode favicon zouden gebruiken.

 

Don’ts

Verklein het logo
Een logo op zo’n klein formaat is haast niet te zien. Voorkom onduidelijkheid en zorg voor een passende favicon.

Houd het klein
Grote bestanden brengen een lange laadtijd met zich mee. Houd het bestand van de favicon klein zodat het snel geladen kan worden.

Bewegende favicon
Een paar jaar geleden werden de animaties op websites ontdekt. Zo gek als je het maar kon bedenken werken er animaties gebruikt. Hoe leuk dat het toen was, zorgt het nu voor irritatie.

 

Wil jij ook een professionele website laten maken?

Daag ons uit, wij denken graag met je mee!

Wil je meer weten? Neem dan snel contact op!

Kim de Hoop

Online marketeer

Meer berichten van Kim de Hoop

Bekijk ook deze blogs

Ben jij klaar voor online succes?

Vul het formulier in of
neem contact op via:

0182 - 34 28 08
info@buro210.nl





Wij zullen zo snel mogelijk contact opnemen.

Stay up-to-date

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief